Rotil nedir? Rotil ne işe yarar?
Otomobil parçaları arasında bulunan Rotillerin genel görevi, aks bağlantısının tekerlerin değişik pozisyonlarında bağlantısını sağlamktır. Tümsek ve çukurlarda hareketli bir mekanizma olan rotiller ile rotiller kaldırma ve alçaltma yaparak bağlantının devamlılığını sağlarlar.Küresel mafsallar olan rotiller aks başının salıncaklara bağlantısını yapan parçalardır. İlk montaj sırasında yağlanmaları yapılarak takılır ve sonradan yağlama yapılacak gresörleri bulunmamaktadır. Çalışması sırasında rotil boşluğu oluşur ise değiştirilmeleri gerekmektedir.
rotil nedir |
Rotil aracın bütün süspansiyon sistemini birbiri ile bağlantılı olarak çalışması sağlayan hareketli bir bağlantı parçasıdır. Yol durumuna bağlı olarak tekerin dönmesine izin verir. Rotil, alt ve üst salıncak kollarının pitman koluna bağlantısı için kullanılır. Tekerin dikey eksen etrafında dönerek yön verilebilmesini sağlar. Tozluk lastik yırtılması durumunda rotilin yenisiyle değiştirilmesi sorunu çözecektir
.
Rot Kolu: Rotkolu
2 rotbaşını birbirine bağlayan uzun bir çubuktan oluşur. Araçlarda direksiyon bağlantısının tamamnın aracla birlikte sağa veya sola
yürütülmesini sağlar.
Rotil Çeşitleri Nelerdir?
sağ rotil |
Üst Rotil ;
Aks başının üst salıncağa bağlantısını
yapan parçaya üst rotil denilir.
Alt Rotil;
Alt salıncağın bağlantısını sağlayan parçaya da alt rotil denilir.
Rotiller, salıncak kolunun aks taşıyıcısı vasıtasıyla araç
tekerleğine bağlantısını sağlayan hareketli, küresel
mafsallardır. Alt ve üst salıncaklarda kullanımlarına bağlı olarak üst
ve alt rotil olarak adlandırımaktadır.
Sol rotil |
Rotil Arıza Nasıl Anlaşılır ve Rotil Arıza Belirtileri Nelerdir?
İlk olarak direksiyon bağlantılarında herhangi gevşeklik
olup olmadığına bakılmalıdır. Bunun için araç lift üzerine kaldırılır.
Tekerlekler sağa ve sola, ileri, geri hareket ettirilir. Boşluk normalden fazla ise sistem elemanları kontrol edilmelidir.
İkinci olarak aracınız lifteyken bir levye yardımıyla
salıncakların rotil ile bağlantısı gevşek olup olmadığına kontrol edilir.
Boşluğu normalden fazla olan rotiller sökülmelidir.
Salıncak koluna bağlı rotiller |
Rotil gövdesinden mengeneye
bağlanır, küresel cıvatanın kılavuz açılmış kısmından tutarak küresel
mafsallı cıvata değişik yönlerde doğrusal ve dairesel hareket ettirilir.
Rotil Arıza Belirtileri; Küresel mafsalın hareketinde herhangi bir sıkışma , tutukluk, zorluk, metal
sürtünmesi görülmesi durumunda rotil değiştirilmelidir anlamına gelir. Bahsetmiş olduğumuz durumlar raslanmaması durumuda rotil greslenir ve takılır. Fiber yataklı rotil
tiplerinde greslemeye gerek duyulmaz. Rotil konik cıvatası içerisindeki
gres eksilmiş ya da özelliğini kaybetmiş ise rotil greslenir. Rotil
içerisindeki bulunan yay esnekliği azalmış ise bu yay yenisi ile değiştirilir. Toz
lastiği yırtık ya da niteliğini kaybetmiş ise yenisi ile değiştirilmelidir.
Bu arızalı rotillerin sökülebilmesi için ihtiyacınız olan el aletlerine çektirme denilmektedir. Rotil çektirmeler farklı ölçülerde olup bir çok marka alltında satışa sunulmaktadır. İzeltaş rotil çektirmeler ihtiyacınız olan el aletleri arasında size önerebileceğimiz rotil çektirmeler arasında yer almaktadır.